Regalul Baletului Rus…la inaltimea unei scoli poate fi Bayo
Mariinsky Theatre Sankt Petersbourg a prezentat spectacolul REGALUL BALETULUI RUS (surasul trist al lui Ceaikovsky) in data de 24 februarie 2013 la Sala Palatului.
Aceasta a cuprins dansuri din trei balete extraordinare:
– Lacul Lebedelor, in rolul Odette/ Odillia: Maria Allash – Prim Solistă a Teatrului Balshoi
– Spargatorul de Nuci
– Frumoasa din padurea Adormita
Una dintre cele mai influente companii din dansul clasic în ultimii 200 de ani, Baletul Mariinsky (fosta Kirov) a prezentat întotdeauna dansatorii cei mai mari din lume, inclusiv artiștii interpreți sau executanți legendari precum Anna Pavlova, Nijinksy Vaslav, Nureyev Rudolf, Baryshnikov Mihail, Makarova Natalia , și multi altii. Acum, compania va deschide sezonul de spectacole CAL „2012/13 cu o producție de dans fascinant Konstantin Sergeyev Lacul Lebedelor, bazata pe o capodopera nemuritore prin Petipa și Ivanov. Misterios, liric, și dramatic , Lacul lebedelor creează o lume magică în care prințul Siegfried și Odette lebada-printesa proclama dragostea lor unul pentru celalalt, depășirea cu forțele răului. Scorul glorios a lui Ceaikovski se combină cu coregrafia fără seamăn oferit de Mariinsky renumit corp de balet, în toată splendoarea sa. „Mariinsky ridica (Lacul lebedelor] într-un alt tărâm” (Evening Standard, Londra).
Desi nu a venit cu prima lor garda de balet, si linia a doua s-a ridicat la un nivel mai putin vazut pe scenele noastre.
In Romania se stie ca Bayo se preocupa de poante balet de top.
Dupa cate cunosc Poante Sansha SP cu talpa de duritate medie sunt ceea ce si trupa de balet rus cred ca utilizeaza pentru antrenamente deja pentru a-si desavarsi maiestria.
Mai putin la nivel s-a ridicat sonorizarea Salii Palatului avand foarte dese caderi as putea spune insonorizare, si ce sa mai discutam despre desele caderi de tensiune din cartier care au intrerupt reprizele superbe ale interpretilor rusi, m-au facut sa ma simt ca intr-o perioada ce o credeam trecuta.
Libretul baletului (in 4 acte) a fost scris de catre Vladimir Berghicev si V. Ghelzer, avand ca sursa de inspiratie o veche legenda germana, (daca judecam dupa numele personajelor principale: Siegfried, Odette – Odillia, Rotbart s.a.) si a corespuns pretentiilor compozitorului rus. Povestea Lacului lebedelor vorbeste despre iubirea frumoasei Odette, o printesa transformata in lebada de catre vrajitorul Von Rothbart.
Legenda despre printese fermecate in lebede de un vrajitor rau, in care vraja lui poate fi spulberata numai prin iubirea unui print, se poate intalni in basmele mai multor popoare.
Legenda despre printese fermecate in lebede de un vrajitor rau, in care vraja lui poate fi spulberata numai prin iubirea unui print, se poate intalni in basmele mai multor popoare.
Evident coregraful impreuna cu scenograful au facut o selectie al celor mai reprezentative dansuri incat ochiul si sufletul s-au desfatat tocmai cat era necesar iar sala a fost starnita catre indelungi aplauze.
In ceea ce priveste „Spargatorul de nuci” subiectul este oarecum asemănător cu cel din primul balet al lui Ceaikovski, “Lacul lebedelor”: întunericul este, în cele din urmă, învins de forţele luminoase ale iubirii, prieteniei şi purităţii sufleteşti. Vraja este risipită, personajele demonice înfrânte. Rămâne dominant aspectul feerico-romantic, datorită lirismului pe care Ceaikovski a ştiut să îl insufle personajelor sale.
În ceea ce priveşte muzica, în contrast cu alte lucrări ceaikovskiene în care răzbat accente tragice, în “Frumoasa” predomină latura optimistă a temperamentului compozitorului. Se remarcă pasaje precum tema Zânei Liliacului, tema iubirii dintre Prinţesa Aurora şi Prinţul Désiré sau panorama simfonică dintre tablourile I şi II din actul al II-lea, sugerând apropierea prinţului însoţit de Zână către castelul fermecat. Dansurile de caracter, seria de portrete din basme, din finalul baletului, duelul celor două pisici, dansul Scufiţei Roşii şi al Lupului, pas de deux-ul Păsării Albastre, al Cenuşăresei şi, mai ales, tema Zânei Carabosse sunt mărturii ale simţului dramaturgic al lui Ceaikovski, care i-a asigurat un loc atât de important în istoria baletului romantic.
Pana la urma totul a fost la locul sau mai putin fragmentele din Spargatorul de nuci care nu s-a mai prezentat anul acesta si fara nicio explicatie din partea organizatorilor desi se afla in programul anuntat.
Views: 0