Mobile: Next – Infrastructura: Noile retele 4G si ce aduc nou?
Mobile: Next – Bucuresti este un eveniment B2M (Business to Mobile), o punte de legatura intre dezvoltatorii de aplicatii mobile si mediul de afaceri – factorii de decizie, din companii medii si mari care au nevoie sa migreze spre mobile, s-a desfasurat la Ramada Hotel & Suites Bucharest Nord in data de 10 mai 2013.
A adunat doua sectiuni importante pentru dezvoltari ulterioare: „Infrastructura: Noile retele 4G si ce aduc nou?” si „Continut: Mobile TV, Video la cerere, divertisment”.
Moderatorul si Co-organizatorul acestei conferinte domnul Vali Birzoi introdus principalele problematici ce au urmat a fi dezbatute.
Bogdan Iana, Director Executiv ANCOM a subliniat cateva date ce au dus la organizarea licitatiei de 4G: licentele vechi pe cale de expirare; noile frecvente disponibile odata cu eliberarea acestora de catre MAPN; cresterea traficului de date in comunicatiile mobile, cresterea capacitatii retelelor si aparitia de noi deviceuri si aplicatii pe internet mobil, „cloud computing„.
A fost o selectie competitiva ce a cuprins o procedura transparenta obiectiva; piata a decis distribuirea frecventelor in blocuri de frecvente suficient de mici, si independente, asigurand o egalitate de tratament; au fost distribuite frecventele de 800 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 2600 MHz catre cei cinci competitori: Cosmote, Orange, RCS&RDS, Vodafone, 2K Telecom.
A urmat Vanina Ungureanu Business Division Manager, Orange Romania care si-a inceput apoteotic:) dicursul cu un citat din Donald Rumsfeld caruia nu i-am gasit sincer si obiectiv locul intr-o astfel de intrunire.
Vanina a incercat sa ne explice ca anumite experiente avute de Orange cu reteaua de 3G vor sustine implementarea in 4G si vor evolua odata cu experienta utilizatorilor cateva scenarii de crestere se pot prevedea inca de pe acum etapizat: Etapa 1 – vanzarea de tablete si SMART-uri; Etapa 2 – Extinderea acoperirii 4G. De asemenea Orange va opera o segmentare pentru utilizatori privati (descarcare rapida muzica si filme; content HD retele sociale cu functionare rapida) si utilizatori business (email, messaging cu fisiere mari; supraveghere video; colaborare online sustinuta de latenta redusa: Mobile Cloud Computing, SaaS) si dezvoltarea unor servicii deja existente.
Apoi Alexandru Rosca, Manager, Radio Access Network, Vodafone Romania.
Alexandru a pus in evidenta cateva dintre avantajele LTE: viteza, capacitatea, timpul de raspuns, eficienta, acoperirea indoor, flexibilitatea. 4G ar putea oferi viteze de transfer de pana la 100 Mbps si o mare parte din cele mai importante 10 orase din Romania, in cadrul pachetului RED cu cele mai multe beneficii. Acoperirea retelei vizeaza centrele oraselor, centre comerciale si malluri, cladiri de birouri si institutii. De asemenea in portofoliu se ofera terminale: HTC, Samsung, Sony, Nokia, IPhone, unele sub brand Vodafone.
Prezentarea COSMOTE Romania a fost realizata de Marius Maritescu, Switching & Services Director.
Va pot prezenta mai jos inregistrarea obiectiv vorbind cea mai buna din timpul conferintei in conditiile de la fata locului:
Asa cum rezulta 4G ofera exponential mai multe tipuri si surse de divertisment pentru utilizatori iar pentru operatori banda larga pentru traficul de date si mari oportunitati de a furniza continut utilizatorilor si acces internet mai rapid. In acord cu organizatia GSMA sunt 4.3 miliarde de utilizatori wireless dintre care 80% utilizatori numai de voce, ceea ce ar pune firesc in dilema extinderea unei retele LTE.
Conform previziunilor CISCO pe urmatorii cinci ani utilizarea traficului de date va creste in mod exponential asteptarile pentru 2017 fiind de 11.2 EB/luna. Nu vor disparea conexiunile 2G intrucat acestea deservesc indeajuns conexiunile M2M nefiind nevoie de broadband.
In 2017, 4G va reprezenta numai 10% dintre conexiunile realizate de o retea dar va suporta 45% din traficul realizat. In etapa actuala SMART-urile realizeaza 70% din trafic, fiind urmate de celelalte deviceuri, surprinzator laptopurile doar 14% aproape la egalitate cu tabletele. Aceasta crestere de trafic nu ar fi fost posibila fara dezvoltarea de aplicatii. Conform statisticilor 66% din trafic la nivel mondial este video.
Strategia Cosmote este ca toti clientii sai sa aiba acces la toate serviciile, fie ca sunt Cosmote, fie ca sunt All the Top la un nivel de calitate ridicat. Din acest punct de vedere se acorda importanta vitezei medii de transfer si nu pick la care s-a demonstrat ca se ajunge la 100 Mbps, dezvoltarea actuala fiind in zona de 3.5 G. Cosmote are cea mai buna acoperire de broadband in ceea ce priveste HSPA/HSPA+.
Important pentru aceste rate mari de transfer este sa gasim aplicatiile necesare. Cosmote are in momentul de fata viteze maxime de 75 Mbps, iar in 2014 se va dezvolta LTE in 160 de orase. Viziunea grupului este de a asigura conectivitate clientilor sai indiferent de aplicatiile pe care le acceseaza, fie ca sunt business fie ca sunt personale, fie ca este vorba de mobil, fie ca este vorba de fix.
Concluziile pe care am reusit sa le extrag ar fi ca dezvoltarea unei retele 4G care este foarte performanta nu trebuie sa se realizeze orbeste, dupa scenarii mostenite din trecutul mobilitatii in Romania, ci profilata pe user experience ce va fi urmarit pe intreg parcursul.
O investitie realista in care se pot acoperi exact necesitatile userilor si nu apararea unui renume si al unor orgolii castigate in atatia ani de mobilitate in special acum cand se trece printr-o perioada economica dificila. De asemenea trebuie sa se tina cont si de dezvoltarea si diversificarea partilor de terminale si aplicatii ce vor trebui sa genereze traficul necesar pentru a sustine in mod eficient investitia intr-o astfel de retea pe termen lung.
Asa cum s-a concluzionat in etapa actuala importanta este dezvoltarea de aplicatii mobile fie ca este vorba despre aplicatii pentru IPhone sau despre aplicatii pentru IPad sau piata de Android sau Winmobile dezvoltarea ulterioara trebuie neaparat sa mearga in aceasta directie.
Views: 1