FAN Courier, model de succes antreprenorial în România, de 25 de ani

FAN Courier, liderul pieței locale de curierat și unul dintre cele mai populare branduri românești, fondat în 1998 de Adrian Mihai, Neculai Mihai și Felix Pătrășcanu, împlinește astăzi 25 de ani de activitate.

În 16 ianuarie 1998, FAN Courier a primit prima comandă de livrare din următoarele câteva sute de milioane de expediții care urmau să se adune într-un sfert de secol. În cei 25 de ani de activitate, compania a fost pionierul industriei de curierat moderne și competitive, participant activ la dezvoltarea pieței de curierat din România, estimată în prezent la 850 de milioane de euro. Într-un sfert de secol, FAN Courier a devenit unul dintre cei mai mari angajatori din economie, numărul angajaților și colaboratorilor fiind azi de 8.000. FAN Courier este unul dintre modelele antreprenoriale de succes ale României de după 1990 și una dintre cele mai inovatoare companii autohtone. Compania a investit pentru dezvoltare aproape un sfert de miliard de euro. În 2023, FAN Courier țintește un avans cu 12% al business-ului, după ce în ultimii trei ani a depășit pragul de 1 miliard de lei cifră de afaceri.

Născuți în localitatea Fitionești, Vrancea, la distanță de 4 ani unul de altul, vecini și prieteni din copilărie, Felix Pătrășcanu, Adrian Mihai și Neculai Mihai au pus bazele FAN Courier la sfârșitul anului 1997, în urma unei întâlniri de weekend. Până la acel moment, fiecare avea un plan de viață independent de ceilalți:

  • Felix Pătrășcanu, pasionat de literatură și istorie, își dorea să devină judecător și absolvise Facultatea de Drept după Revoluție, când nu i-a mai fost respins dosarul din considerente politice.
  • Adrian Mihai urma cursurile Academiei de Educație Fizică și Sport cu intenția de a reveni în satul natal, unde era nevoie de un profesor de sport. Serialul ”Moștenirea familiei Guldenburg” l-a convins că cel mai bine e să fii propriul tău șef, chiar dacă pentru asta muncești mai mult decât un angajat.
  • Neculai Mihai urmase cursurile Liceului Tudor Vianu din București, după ce și-a convins părinții că nu e bun de preot. A absolvit Facultatea de Tehnologia Construcțiilor de Mașini din cadrul Politehnicii, a fost repartizat și a lucrat la Târgoviște, iar după Revoluție s-a mutat în București la Remat. În 1997, împreună cu Adrian, fratele mai mic, avea propria firmă în domeniul reciclabilelor.

Adrian Mihai, CEO & Cofondator FAN Courier: ”FAN Courier este un vis transformat în realitate. Pentru noi, 25 de ani înseamnă fiecare om cu care am lucrat de-a lungul timpului, fiecare curier, fiecare client pe care l-am ajutat să-și dezvolte afacerea și împreună cu care am crescut deopotrivă. 25 de ani în care am construit de la zero, am greșit, am luat-o de la capăt, am învățat din experiențe, am investit și reinvestit, ne-am dezvoltat, în centrul preocupărilor nostre fiind întotdeauna clientul”.

Felix Pătrășcanu, Cofondator FAN Courier: ”În copilărie visam să mă fac judecător, în adolescență mă visam mare sportiv, culegând lauri împreună cu echipa. Am urmat Dreptul și mă vedeam deja în rol de justițiar, împărțind dreptatea. Dacă mi-ar fi spus cineva atunci că voi face antreprenoriat, aș fi râs. Nici prin cap nu-mi trecea vreodată asta. Și iată-ne ajunși azi, la 25 de ani de antreprenoriat. Nu știu când au trecut, știu doar că am muncit enorm, de multe ori până la 1-2 noaptea, am tratat tot ce făceam cu o seriozitate de la care nu ne-am abătut niciodată, nici când aveam un singur client, nici acum, când avem sute de mii. Îmi place punctul în care am ajuns, dar, uitându-mă în urmă, îmi amintesc și cât de dificil a fost. Toată lumea spune că atunci când ești antreprenor, ești propriul tău șef și ai libertate. Numai că, atunci când ai în spate mii de oameni care depind de tine, nu prea mai ai libertatea să faci ce vrei tu.”

Neculai Mihai, Cofondator FAN Courier: ”Toți trei am plecat de acasă, de la Fitionești, cu câteva lucruri învățate, după care ne-am ghidat în toți acești 25 de ani. Când începi un lucru, să-l duci până la capăt, fie că-ți place, fie că nu-ți place. Apoi, foarte important, să ai bun simț în tot ceea ce faci și în relația cu ceilalți. Și, la fel de important, să-ți fie rușine să fii leneș și să nu muncești. Că dacă vrei să ai în grădină o roșie, trebuie s-o plantezi și să ai grijă de ea, pentru că nu ți-o dă nimeni, totul se muncește și nimic nu cade din cer. În aparență, sunt câteva lucruri simple, cu care ar trebui să plece în viață orice tânăr. Dar sunt lucruri de o importanță crucială pentru parcursul fiecăruia în viață. Noi le-am respectat cu sfințenie și în afacere, și în viața personală, și iată-ne, aniversând 25 de ani de antreprenoriat, dintre care 17 ani în poziția de lider de piață”.

Reperele unui business de succes: curaj, viziune, inovație, modestie

FAN Courier este pionierul și motorul dezvoltării unuia dintre primele sectoare economice din România ultimilor 30 de ani, bazat exclusiv pe capital și inițiativă privată: curieratul. Compania și-a început activitatea acum 25 de ani când, în România, nu se știa aproape nimic despre acest serviciu și, de cele mai multe ori, se punea un semn de egalitate între curier și poștaș. Mizând pe seriozitate, corectitudine și curaj, FAN Courier a devenit rapid o alternativă serioasă la oferta existentă la acel moment și a forțat nașterea și dezvoltarea într-un ritm alert a unei industrii barometru pentru economie. Astfel, în mai puțin de 10 ani de la înființare, FAN Courier s-a transformat în motor și lider al sectorului de curierat, poziție pe care a consolidat-o permanent în ultimii 17 ani, prin viziune, strategie, investiții și inovație.

”You are always on time!”, motto-ul FAN Courier la începuturile afacerii a devenit ”Oriunde, cu plăcere”, o promisiune și un angajament asumat și respectat constant în relația cu clienții. Sloganul se bazează pe strategia adoptată, pe misiunea, viziunea și valorile companiei.

De la un client pe săptămână la începuturile afacerii, compania deservește astăzi zilnic mai mult de 55.000 de clienți. Dacă în 1998, avea în medie 7-8 expediții pe săptămână, în prezent FAN Courier livrează anual în jur de 70 de milioane de expediții, adică o medie de aproape 300.000/zi. Curierii FAN transportă azi în toată țara colete care însumate depășesc 1.000 de tone. Pentru aceasta, zilnic, cele peste 4.500 de vehicule parcurg în medie 130.000 de km. Practic, curierii FAN parcurg săptămânal echivalentul distanței de la Pământ la Lună și înapoi.

De la 5.000 de dolari, capital inițial, FAN Courier a realizat, în cei 25 de ani de activitate, investiții totale de 224,5 milioane de euro.

Prima investiție realizată de companie a fost în 2001, de 9.000 de euro, însă cel mai mare proiect investițional al companiei îl reprezintă construcția HUB-ului din Ștefăneștii de Jos, care a costat 25 de milioane de euro. Doar HUB-ul din Ștefăneștii de Jos, prevăzut cu o bandă de sortare cu capacitate de 39.000 de colete/oră se întinde pe o suprafață de 100.000 mp. 2018, 2021 și 2022 reprezintă anii cu investiții record din istoria de 25 de ani ai FAN Courier: peste 30 de milioane de euro. În 2022, FAN Courier a inaugurat la Cluj Napoca, al doilea cel mai mare HUB regional, investiție de 14,5 milioane de euro, important centru de tranzit pentru expedițiile din Nordul și Vestul țării.

Afacerile FAN Courier au crescut constant, de la 100.000 euro în 1998 și 1999 la 1 milion de euro în 2001-2002. În 2012 compania a raportat puțin peste 50 de milioane de euro, în 2015 a atins pragul de 100 de milioane de euro, iar în 2020 a depășit un miliard de lei. Perioada 2017-2022 a fost, potrivit acționarilor, perioada în care compania și-a dublat practic cifra de afaceri. Este totodată perioada cu cele mai mari investiții din istoria FAN Courier.

Strategia de dezvoltare a FAN Courier de-a lungul celor 25 de ani a mizat pe inovație, anticiparea nevoilor clienților și dezvoltarea retailului online. FAN Courier este prima companie din industria de curierat care a înțeles potențialul e-commerce și a ales să-și mărească productivitatea prin automatizarea proceselor. În 2010, compania a instalat în depozitul principal pe care îl opera, prima bandă de sortare colete din România. Aproape jumătate din cele 10 milioane de euro alocate investițiilor în acel an au fost consumate pentru montarea și punerea în funcțiune a benzii, care avea capacitatea de a sorta 9.000 de colete pe oră, mult peste productivitatea angajaților. Ulterior, banda de sortare colete a fost completată de o bandă de sortare plicuri, iar astăzi toate depozitele mari ale companiei din țară sunt prevăzute cu benzi de sortare care susțin cererea în creștere de servicii de curierat și elimină erorile de sortare și transmitere. Investițiile și inovația au devenit motoare de dezvoltare ale FAN Courier după anul 2007 când compania s-a confruntat cu cea mai dificilă situație din istoria de până atunci, pe fondul amânării unei investiții. Investițiile au constituit un avantaj competitiv net odată cu apariția în România a campaniei de discountare Black Friday, campanie care a devenit al doilea cel mai important vârf de activitate din an, în comerț și curierat.

Inovația, ca politică de dezvoltare a FAN Courier a fost utilizată în multe direcții, scopul fiind satisfacerea și anticiparea nevoilor clienților. Astfel, FAN Courier este prima companie care a creat puncte fixe de colectare a coletelor în afara programului de lucru prin serviciul Collect Point și continuă să investească în soluții tehnologice avansate precum lockerele, care au fost introduse pentru prima oară în piața din România de către companie în anul 2016. Proiectul de lockere FANbox se află în stadiu de dezvoltare în acest moment, fiind deja contractate 1000 de unități cu posibilitatea de creștere a numărului acestora dacă piața va continua să manifeste interes către acest tip de serviciu de ridicare și predare colete. În plus, FAN Courier este prima companie de curierat care a introdus plata cu cardul la clientul final, dar și soluții care să elimine dependența clienților de curieri la predarea/ridicarea expedițiilor.

Echipa FAN Courier este formată astăzi din peste 8.000 de angajați. Anual, pe măsura dezvoltării business-ului, FAN crește numărul angajaților într-un ritm mediu de 5% pe an. 2020 este anul în care compania a recrutat cel mai mult: peste 1.000 de persoane, majoritatea provenind din industrii puse în dificultate de pandemie.

Pusă în situația de a face față crizei de personal din România, FAN Courier a ales să recruteze și să investească în pregătirea personalului, astfel că anual, o parte din bugetul de investiții este destinat trainingului angajaților. Pentru a acoperi necesarul de personal, compania asigură transportul angajaților din zone limitrofe, până la 110 km distanță. Astfel, FAN Courier a devenit, în 25 de ani, unul dintre cei mai mari angajatori din economie și unul dintre cei mai importanți contributori, prin taxe și impozite plătite către bugetul de stat. Doar în primii 20 de ani, compania a virat către bugetul de stat contribuții de aproape 800 de milioane de lei.

Inovația a fost orientată și către modul de organizare și funcționare a FAN Courier. Compania a încurajat permanent și a susținut dezvoltarea profesională a angajaților, a creat o echipă de top management ca nivel decizional secundar și a introdus, din 2022, un Consiliu Consultativ, format din experți independenți, cu scopul de a creiona cele mai bune direcții de dezvoltare în viitor.

În ultimii cinci ani, FAN Courier a inclus în strategia sa direcții noi de dezvoltare. Astfel, în 2019, FAN a devenit acționar majoritar la SLS Cargo, o companie fondată de un antreprenor român, care vine în completarea portofoliului de servicii. În 2021, compania a lansat FAN Delivery, o platformă de personal shopping destinată clienților care au nevoie de livrarea produselor într-un interval de maxim 2h. Tot în 2021, FAN Courier a deschis operațiunile în Republica Moldova, parte dintr-un proiect de dezvoltare internațională. În același timp, compania, prima din România semnatară a acordului The Climate Pledge, a demarat procesul de reducere a amprentei de carbon. Astfel, FAN a inclus în flotă 40 de vehicule electrice și a demarat investiții pentru producția de electricitate cu ajutorul panourilor fotovoltaice.   

Și în 2023, compania mizează pe investiții, cele mai importante proiecte fiind extinderea sediului central de la Stefăneștii de Jos, dezvoltarea rețelei de lockere, digitalizarea, precum și extinderea mai multor HUB-uri din țară.

Hits: 5

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: