34% dintre utilizatorii de internet din mediul urban, care au smart TV acasă, urmăresc exclusiv conținut online pe acesta
- Printre principalele activități ale românilor în mediul digital se numără plățile și cumpărăturile online, accesarea platformelor online și de social media și informarea cu privire la noutățile din diverse domenii;
- A crescut numărul utilizatorilor de internet din mediul urban care au jucat sau au descărcat un joc video gratuit;
- Utilizatorii de internet din mediul urban, cu vârste cuprinse între 35 – 44 de ani și peste 55 de ani folosesc Instagram în principal pentru a menține legătura cu prietenii;
- Cele mai utilizate platforme pentru live streaming rămân Youtube și Facebook;
- 87% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cel puțin un televizor smart acasă, dintre aceștia, 34% urmărind exclusiv conținut online (Netflix, HBO, Voyo, etc).
Conform studiului New Media Adoption, realizat de echipa Data Intelligence a agenției de media Spark Foundry, membră a Publicis Groupe România, printre activitățile digitale principale ale românilor continuă să se numere plățile și cumpărăturile online, accesarea platformelor online și de social media și informarea cu privire la noutățile din diverse domenii. În plus, a crescut numărul utilizatorilor de internet din mediul urban care au jucat sau au descărcat un joc video gratuit, popularitatea jocurilor sau recomandarea unui influencer din zona de gaming fiind aspecte din ce în ce mai importante în căutarea / încercarea unui joc. Noul studiu face parte din Focus On: New Media Usage, o serie de rapoarte care urmăresc evoluția comportamentelor de consum media, bazate pe studii cantitative.
“E vizibil în continuare fenomenul JOMO – joy of missing out – în scăderea utilizării mediului digital, în general, și Social Media, în special. Totuși, sunt subiecte pe care nu vrem să le ratăm, sunt legate de conținut. Podcasturile au o evoluție constantă în preferințele online ale românilor, iar când vine vorba de platforme noi, încă descoperim TikTok-ul, pe toate palierele de vârstă – există ceva interesant pe TikTok pentru fiecare dintre noi, iar algoritmul de livrare a conținutului lucrează încă foarte eficient. Acestea sunt cele doua trenduri de urmărit în acest final de an: Podcasts & TikTok”, a declarat Valeriu Galani, Brand Lead, Spark Foundry.
Evoluția activităților în mediul digital
Evoluția negativă, în ceea ce privește activitățile în mediul digital, continuă și în acest val, afectând toate activitățile online, cu excepția vizionării de filme/ seriale și podcast-uri, acestea rămânând la același nivel semnalat în ediția anterioară a studiului. Cel mai probabil, acest lucru se datorează faptului că publicul a început să petreacă mai mult timp în afara locuinței, datorită relaxării măsurilor anti-covid.
Conform noului studiu, printre principalele activități ale românilor în mediul digital continuă să se numere plățile și cumpărăturile online, accesarea platformelor online și de social media și informarea cu privire la noutățile din diverse domenii.
Principalele motive pentru utilizarea Social Media
Pentru majoritatea respondenților, platformele de Social Media rămân cea mai bună modalitate de umplere a timpului liber, de relaxare și de a rămâne conectați cu prietenii. Motivele menționate de aceștia, pentru utilizarea social media, care au înregistrat un trend pozitiv față de valul anterior, sunt umplerea timpului liber / relxarea, păstrarea legăturii cu familia, pretenii sau colegii și urmărirea celebrităților / influencerilor.
Astfel, conform noului studiu, persoanele cu vârsta peste 45 de ani utilizează Social Media în special pentru a rămâne conectate cu prietenii, pentru a-și umple timpul liber, pentru a afla noutăți despre membrii familiei, prieteni și colegi sau pentru a căuta diverse produse și brand-uri pe care doresc să le achiziționeze. Spre deosebire de acestea, persoanele cu vârsta cuprinsă între 18-24 de ani folosesc în mai mare măsură Social Media pentru a urmări celebrități / influnceri, în timp ce persoanele din categoria 25-34 de ani apelează la aceste platforme pentru a rămâne informate cu privire la activitatea brand-urilor preferate și pentru live streaming, iar cele între 35-44 de ani își doresc într-o mai mare măsură să se înscrie în diverse comunități prezente în Social Media.
Platformele de Social Media
Noul studiu arată că principalele platforme de social media utilizate de români rămân în continuare Facebook, Instagram și TikTok. În timp ce primele două nu au înregistrat oscilații mari față de valul anterior, TikTok este singura platformă socială care a înregistrat o evoluție pozitivă față de valurile anterioare. Facebook rămâne platforma preferată, în special de persoanele cu vârsta peste 45 de ani, în timp ce respondenții din categoria 18-34 de ani manifestă o preferință mai mare pentru Instagram, TikTok, Snapchat. Tinder, Reddit și BeReal sunt preferate în special de Gen Z (18-24 de ani).
Conținutul preferat de români în Social Media
Imaginile și videourile rămân în preferințele majorității respondenților. În timp ce videourile au înregistrat o evoluție constantă față de valul anterior, studiul indică o evoluție pozitivă a preferinței pentru imagini, cu toate că acestea rămân sub nivelul din septembrie 2021.
În ceea ce privește categoriile de vârstă și conținutul în social media, persoanele cu vârsta între 18-24 de ani preferă Instagram stories, live streaming și GIFs, în timp ce persoanele cu vârsta cuprinsă între 25-34 de ani preferă imaginile și filmele 360. De asemenea, conținutul video este preferat într-o mai mare măsură de utilizatorii de internet din mediul urban cu vârsta între 45-55 de ani, iar cel audio de către cei aflați peste 55 de ani.
Activitățile de pe Instagram
Instagram continuă să fie considerată de români platforma unde aceștia pot urmări postările prietenilor și ale cunoscuților.
Cu excepția unor activități precum publicarea de Instagram stories, care au avut o evoluție constantă, și urmărirea și utilizarea IGTV, care a avut o evoluție negativă, toate celelalte activități au înregistrat o tendință pozitivă față de valul anterior. Cea mai mare creștere poate fi observată în cazul unor activități precum urmărirea prietenilor și cunoscuților sau urmărirea vedetelor și a influencerilor, dar și urmărirea de Instagram stories și a postărilor prin care sunt promovate brandurile favorite.
Postarea fotografiilor și a Instagram stories sunt activități realizate în principal de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani. Spre deosebire de acestea, utilizatorii cu vârste cuprinse între 35 – 44 de ani și peste 55 de ani folosesc Instagram în principal pentru a menține legătura cu prietenii, iar cei peste 55 de ani reacționează, de asemenea, la imagini și videouri, urmăresc celebrități și influenceri, dau share diverselor videouri și se alătură comunităților online. Respondenții cu vârsta între 18-24 de ani au indicat o preferință crescută pentru postările sponsorizate / promovate, pentru utilizarea de filtre, pentru a da swipe up în stories și pentru a utiliza și a urmări IGTV, în timp ce persoanele din segmentul 25-34 de ani preferă să participe la concursuri și acțiuni de tip giveaway și să reacționeze la poll-uri și întrebări din stories.
TikTok și campaniile cu influenceri
În cazul TikTok, se observă o creșterea semnificativă a gradului de awareness pentru campaniile cu influenceri, atât în ceea ce privește share-ul, cât și cifrele absolute. Cele mai multe campanii distincte și memorabile cu influenceri au fost legate de muzică, deși au înregistrat o evoluție constantă față de valul anterior, în timp ce campaniile cu cea mai importantă creștere înregistrată au fost campaniile de lifestyle / divertisment, educaționale și culturale.
Metaverse
Conform noului studiu, 48% dintre utilizatorii români de internet din mediul urban au auzit de conceptul de ,,Metaverse”, iar 59% dintre aceștia s-au declarat interesați și deschiși să încerce noi experiențe în Metaverse, precum activități sociale și educaționale sau concerte.
Platformele de conținut audio și ecosistemul podcast-urilor
Nivelul de conștientizare în ceea ce privește platformele de social media cu conținut exclusiv audio este semnificativ mai mare în toamnă față de primăvară. Utilizatorii acestora le preferă în special pentru că pot avea intimitate, având în același timp acces la informații utile și interesante.
Frecvența urmăririi podcast-urilor este săptămânală pentru mai mult de jumătate dintre respondenți. Acestora le place cel mai mult să urmărească interviuri, dar și divertisment & celebrități, lifestyle & sănătate și comedie.
Evoluția platformelor și conținutului de live streaming
Cele mai utilizate platforme pentru live streaming rămân Youtube și Facebook, ambele înregistrând o evoluție pozitivă față de valul anterior, în timp ce Zoom și Vimeo sunt singurele platforme care au avut o evoluție negativă. În ceea ce privește subiectele abordate, cu excepția conținutului de Gaming și Turism, toate celelalte acțiuni de live streaming au înregistrat un trend pozitiv. Astfel, cea mai mare creștere a fost observată în cazul categoriei Lifestyle, aceasta reușind să ajungă pe locul 4, după Muzică, Divertisment și Concerte. În plus, evenimentele de caritate / sociale au cunoscut, de asemenea, o creștere importantă față de valul anterior, revenind la valorile înregistrare anul trecut.
E-commerce prin social media
Conform noului studiu, 7 din 10 utilizatori de internet din mediul urban continuă să creadă că funcția de etichetare din social media este utilă, deoarece pot vedea direct prețul, fără a accesa magazinul online, sau îi duce direct pe pagina magazinului online. Un trend descendent poate fi observat în cazul celor care dau click pe un produs etichetat pe rețelele de socializare și, de cele mai multe ori, l-au cumpărat.
Gaming
Conform noului studiu, se observă o tendință crescătoare în ceea ce privește numărul utilizatorilor de internet din mediul urban care au jucat sau au descărcat un joc video gratuit, apropiindu-se de valoarea înregistrată în toamna anului trecut. Cu toate acestea, descărcarea de jocuri sau jucarea acestora pe telefon a continuat trendul descendent semnalat anterior.
Principalii utilizatori de jocuri online, care aleg să joace împreună cu prietenii sau chiar cu persoane necunoscute, sunt persoanele din segmentul de vârstă 18-24 de ani, fiind de asemenea și principalii cumpărători ai unui serviciu pe bază de abonament, precum XBOX LIVE, PlayStation Plus sau Steam, precum și principalii cumpărători de jocuri video din magazine online.
Cei mai mulți dintre utilizatorii de internet din mediul urban au un tip de joc pe care îl preferă. În ceea ce privește criteriile după care românii aleg jocurile pe care le încearcă, se observă o creștere a numărului celor pentru care popularitatea și recomandarea unui influencer de gaming sunt importante. Pentru persoanele cu vârste cuprinse între 18-24 de ani sunt importante recomandările prietenilor sau ale influencerilor, în timp ce pentru persoanele între 25-34 de ani este important ca jocurile să poată fi personalizate și / sau să aibă un fir narativ interesant. Pe de altă parte, segmentul de vârstă 35-44 de ani are în vedere, ca principal criteriu de selecție, popularitatea jocului.
Comunitățile online
Utilizatorii de internet din mediul urban continuă să se alăture comunităților online pentru a reacționa la postările acestora sau pentru a se conecta și a interacționa cu persoane care au aceleași interese.Observăm un trend pozitiv înregistrat pentru toate activitățile din cadrul comunităților online, comparativ cu valul anterior.
Funcția de targetare locală și evenimentele din proximitate
Comparativ cu valul anterior, studiul de față indică o evoluție nesemnificativă în ceea ce privește procentul de persoane care folosesc funcțiile aplicațiilor pentru a căuta evenimente în proximitatea lor. Cu toate acestea, vedem o tendință descendentă în rândul celor care folosesc funcția de direcționare locală și consideră utilă această funcție. De asemenea, se observă și o creștere a numărului celor care ar putea lua în considerare să participe la evenimente după utilizarea aplicațiilor locale de direcționare.
În ultimele luni, evenimentele anunțate de branduri pe rețelele sociale, au atras atenția în special utilizatorilor cu vârste cuprinse între 45-55 de ani, însă cei mai receptivi la evenimentele din proximitate, și care iau în considerare să participe la acestea, sunt tinerii din segmentul 18-24 de ani.
Românii și televizoarele smart
87% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cel puțin un televizor smart acasă, dintre aceștia, 34% urmărind exclusiv conținut online (Netflix, HBO, Voyo, etc).
Consumul media alături de familie
Conform noului studiu, cei mai mulți români (în special segmentul de vârstă 25-44 de ani) urmăresc programele TV împreună cu familia. Ei consideră că astfel de activități, fie că este vorba de vizionarea programelor TV, fie că este vorba de vizionarea video-urilor online, au devenit un obicei și au apropiat membrii familiei. Cea mai mare scădere este înregistrată în rândul celor care urmăresc programele locale de știri mai mult decât înainte de pandemie și în rândul celor care au mai multă încredere în știrile difuzate la televizor, decât online.
Tot în ceea ce privește informarea, persoanele din segmentul de vârstă 25-34 de ani preferă să urmărească știrile la televizor, decât să le citească online.
Metodologia
Studiul a fost realizat de echipa Data Intelligence a agenției de media Spark Foundry, prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviews), pe un eșantion de 801 persoane, de sex feminin și masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatoare de internet, din mediul urban, în perioada 10-18 octombrie 2022. Prezentarea completă a studiului poate fi solicitată la adresa de e-mail: contact@dataintelligence.ro
Views: 0