Studiu PWN România și Deloitte – România a înregistrat cea mai dramatică scădere din UE a reprezentării femeilor în consiliile de administrație și supraveghere ale companiilor listate

  • Ponderea femeilor în consiliile de administrație și de supraveghere ale celor mai mari companii listate la Bursa de Valori București (BET) a înregistrat cea mai mare scădere din toate țările Uniunii Europene, ajungând la un nivel de 11,59%, față de media Uniunii Europene de 20%, în anul 2014, conform datelor Comisiei Europene;
  • Ponderea femeilor în rândul celor 79 de companii românești listate a fost de 14% la sfârșitul anului 2014, mult sub nivelul de 40% prognozat până în 2020, în cadrul UE;
  • România se situează pe locul 25 din 32 de țări europene în ceea ce privește ponderea femeilor în consiliile de administrație și supraveghere ale celor mai mari companii listate.

Ponderea femeilor în consiliile de administrație și supraveghere ale tuturor companiilor listate la Bursa de Valori București era de numai 14%, la sfârșitul anului 2014, cea mai slabă reprezentare în perioada 2009 – 2014, analizată în cadrul studiului “Women on Boards in Romania”, realizat de Deloitte România și PWN România. Astfel, dintr-un total de 388 de membri ai celor 79 de companii analizate, doar 55 erau femei.

Concluziile studiului au fost prezentate în cadrul primei conferințe care aduce în atenția publicului din România diversitatea de gen și beneficiile creșterii numărului de femei, atât în managementul executiv, cât și în consiliile de administrație și supraveghere ale companiilor listate. Conferința Gender Diversity in the Boardrooms – Key Driver to Company Performance, a fost organizată de asociația Professional Women’s Network Romania, sub patronajul Reprezentanței Comisiei Europene în România, în parteneriat strategic cu Women At Accor Generation și Deloitte România.

Comparativ, în 2009, la nivelul celor 60 de companii analizate, aproximativ 17% dintre pozițiile din structurile de conducere erau ocupate de femei. Cu o excepție, anul 2011, când s-a înregistrat un procent de 19%, în perioada analizată, s-a înregistrat un declin al reprezentării feminine în structurile de conducere ale companiilor listate, ajungând la 14% la sfârșitul anului 2014.

Situația este și mai puțin favorabilă în cazul celor mai mari 10 companii românești listate, incluse în indicele BET, femeile fiind prezente într-o proporție de 11,59% la sfârșitul anului 2014.

Această tendință este opusă celei din UE, unde ponderea femeilor în consiliile de administrație și supraveghere a crescut simțitor, media ajungând la 20%, iar țări precum Franța, Letonia, Finlanda și Suedia, au o reprezentare în jur de 30% a femeilor. Mai mult, în țări precum Islanda și Norvegia, nivelul de participare a femeilor în structurile de conducere este și mai mare, de 45%, respectiv 38%.

Această evoluție pozitivă în Europa se datorează implementării unor măsuri legislative ca urmare a conștientizării, la nivelul factorilor de decizie, a impactului pozitiv al diversității de gen asupra performanței economice a companiilor.

Urmărind acțiunile altor țări europene, PWN România a formulat câteva măsuri pentru a crește numărul de femei în consiliile de administrație și supraveghere ale companiilor listate. În primul rând, este necesară o abordare sistemică pentru a susține femeile în dezvoltarea profesională și personală și în vederea atingerii unor poziții de leadership. Companiile pot promova un transfer de practici în domeniul diversității de gen, în cadrul organizației, iar instituțiile statului pot sprijini demersul prin politici publice.paul brummell ambasador UK

„Un pas important constă în identificarea potențialului și a capabilităților doamnelor din companii, urmat de implementarea unui plan de pregătire structurată și relevantă pentru ca acestea să acceadă la pozițiile din consiliile de administrație și supraveghere. În plus, este important ca femeile capabile să ia parte la deciziile economice, să își dorească acest lucru și să acționeze în consecință”, precizează Sorana Baciu, Președinte PWN România.

„Studiul Women on Boards in Romania este primul de acest gen care analizează prezența femeilor la nivelul consiliilor de administrație și supraveghere ale companiilor listate și impactul acestora asupra performanței economice. Acesta reprezintă o inițiativă care sperăm că va încuraja companiile din România să facă progrese cu privire la creșterea echilibrului de gen în consiliile de supraveghere și consiliile de administrație, în  menținerea femeilor la locul de muncă, și promovarea lor pe scara profesională”, spune Adriana Lobdă, Partener Deloitte Romania.sorana baciu pwn romania-2

“Competențele, capabilitățile și simțul afacerilor sunt specifice atât femeilor, cât și bărbaților. Perspectivele și abordările lor sunt complementare și ajută companiile să își atingă obiectivele într-un mod mai eficient”, adaugă Oana Petrescu, Partener Deloitte Romania.

“Analizând datele, am ajuns la concluzia că România are un potențial semnificativ de femei cu experiență profesională și managerială demonstrată, pentru a ajunge la nivelul de 40% propus de Uniunea Europeană, spre a fi atins până în 2020”, spune Virginia Oțel, Vice Președinte Women on Boards, PWN România.

Conform studiului, România se situează pe locul 25, în ceea ce privește ponderea femeilor în structurile de conducere ale companiilor listate, înainte de țări precum Grecia, Cipru, Portugalia, Estonia și Malta.

Mai mult, analizând majoritatea companiilor care își desfășoară activitatea în România, cea mai mare pondere a femeilor în numărul total din structurile de conducere ale companiilor este înregistrată în sectorul intermedierilor financiare și al asigurărilor, urmate de sectorul activităților culturale și recreative. Sectorul administrației publice, apărare, asigurări sociale din sistemul public, învățământ, sănătate și asistență socială se află pe a treia poziție, în funcție de procentul de femei în total poziții.

Dacă reprezentarea femeilor în companiile românești este la un nivel redus, în ceea ce privește mediul de business internațional situația este mai favorabilă. AccorHotels, operatorul hotelier mondial de top, care găzduiește în hotelurile sale peste 50 milioane de femei anual, este una dintre aceste companii. Prin urmare, această diversitate trebuie să fie reflectată și în structura angajaților companiei, întrucât echipele mixte lucrează mai bine și mai eficient. Gestionarea diversității este un element important al avantajului competitiv pentru AccorHotels la nivel global, precum și pentru partenerul său strategic din Europa de Est, Orbis Hotel Group, cel mai mare lanț hotelier din Polonia și Europa de Est, singurul licențiator pentru toate brandurile AccorHotels din regiune. Diversitatea, fie în termeni de vârstă, gen, naționalitate sau medii sociale, aduce inovație și o mai bună dezvoltare a companiei.

“Observ un impact concret al promovării diversității de gen în toate echipele – femeile aduc perspective diferite și contribuie la extinderea oricărei analize. Echipa optimă implică un mix de culturi, generații și genuri. Echipele mixte, pur și simplu funcționează mai bine pe termen lung: sunt mai performante, mai inovatoare și mai creative. De aceea, am ales să particip activ în cadrul WAAG și HeForShe“, declară, Gilles Clavie, Președinte și CEO al Orbis Hotel Group.

Pentru a sprijini aceste obiective, AccorHotels a creat propria rețea de femei, numită “Women At Accor Generation”. Misiunea WAAG este să sprijine dezvoltarea profesională a femeilor, dezvoltarea competențelor de leadership, îmbunătățirea confortului muncii și inspirația reciprocă. În Europa de Est, 40% dintre managerii de hoteluri din cadrul Orbis și AccorHotels sunt femei (procent ce depășește media globală), iar regiunea are o rețea WAAG foarte activă cu aproximativ 200 de membri, ce derulează mai multe acțiuni și inițiative, inclusiv un program de mentorat dedicat membrilor.

“În România, femeile sunt minoritare în pozițiile de management, dar reprezintă majoritatea absolvenților de studii superioare. Din poziția de lider al rețelei WAAG în România îmi doresc să sparg gheața, să dau femeilor din țara noastră încredere în potențialul lor și să le sprijin în ascensiunea către funcții de conducere”, adaugă Alina Fugaciu, Director General, Mercure Bucharest City Center, președinte al Women At Accor Generation în România.

Conferința Gender Diversity in the Boardrooms – Key Driver to Company Performance a fost organizată cu sprijinul AccorHotels, BMW, CEC Bank, Deloitte România, GarantiBank, Genpact, Logos Corporate, Orbis Hotel Group, Sodexo, Transelectrica, Women At Accor Generation.

Despre PWN Global & PWN România

PWN Global este o asociație non-guvernamentală prezentă în 24 de orașe din lume, are peste 3,500 de membri, 90 de naționalități și este într-o continuă expansiune la nivel international. În România, asociația, a cărei întreagă activitate se desfășoară pe bază de voluntariat, a luat naștere în 2011, și are în prezent peste 160 de membri activi în peste 20 de industrii. Este o asociație dinamică cu 55% membre din companii în poziții de management și 45% antreprenoare, în care transferul de bune practici și experiențe personale este o preocupare permanentă. Printre obiectivele PWN România se regăsesc dezvoltarea potențialului profesional al femeilor, promovarea acestora în poziții de conducere și susținerea antreprenoarelor și a aspirantelor către antreprenoriat. Valorile PWN România sunt: curajul, respectul, cooperarea, excelența profesională și implicarea. Pilonii PWN România includ: mentorat, un program dedicat femeilor din conducerea companiilor (Women on Boards), un program de antreprenoriat și un program de workshopuri dedicate dezvoltării personale și profesionale.

Mai multe informații despre PWN Global și PWN România: www.pwnglobal.net & www.pwnromania.ro.

Despre Deloitte România și Europa Centrală și de Est

Deloitte furnizează servicii clienților din sectorul public și privat în următoarele domenii profesionale – audit, taxe, consultanță, consultanță financiară – deservind numeroase industrii. Prin intermediul rețelei sale globale de firme membre, care activează în peste 150 de țări, Deloitte pune la dispoziția clienților săi resursele internaționale precum și priceperea locală pentru a-i ajuta să exceleze indiferent de locul în care aceștia își desfășoară activitatea. Obiectivul celor 200 000 de profesioniști din Deloitte Global este acela de a deveni un standard de excelență.

În România, Practicile de Strategie și Operațiuni și Capital Uman au experiență practică vastă în optimizarea proceselor interne și externe, efectuarea de evaluări de resurse umane și asistență cu punerea în aplicare a sistemelor informatice. Acest lucru ne permite să oferim servicii foarte adaptate pentru clienții noștri și, de asemenea pentru a oferi suport extins în timpul fazei de implementare a proiectelor noastre.

Firma noastră locală este parte integrantă din firma regională Deloitte Central Europe. Deloitte Central Europe are peste 3,700 de angajați în 17 țări și oferă servicii companiilor pe plan local și internațional. Deloitte Central Europe este o organizație regională de entități grupate sub denumirea Deloitte Central Europe Holdings Limited, firmă membră a Deloitte Touche Tohmatsu Limited. Firma noastră locală oferă servicii unui număr semnificativ de firme, instituții publice, și companii de succes din țară. Deloitte în România are peste 500 de angajați în birourile sale din București, Cluj și Timișoara.

Despre Orbis Hotel Group

Grupul hotelier Orbis este cel mai mare lanț de hoteluri din Polonia si Europa Centrală. Orbis cuprinde mai mult de 100 hoteluri și este singurul licențiator pentru toate brandurle Accor în 16 țări: Bosnia și Herzegovina, Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Macedonia, Moldova, Muntenegru, Polonia, România, Serbia, Slovacia și Slovenia. Grupul are în total aproximativ 19.000 camere. Hotelurile operează sub brandurile Sofitel, Pullman, M Gallery, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles și ibis budget. Aceste branduri, recunoscute în toată lumea, oferă servicii de calitate la diferite standarde, variind de la lux de 5 stele la hoteluri buget de 1 stea.

Investitorul strategic al Orbis este AccorHotels, operatorul hotelier lider la nivel global.

Despre AccorHotels

AccorHotels este un grup unit de pasiunea comună pentru ospitalitate ce acţionează conform promisiunii asumate de a face pe oricine să se simtă binevenit.

Peste 180,000 de femei şi bărbaţi în 3.700 de locaţii AccorHotels sunt la dispoziţia a mii de oaspeţi în fiecare zi în 92 de ţări.

Accor, operatorul hotelier mondial de top, oferă oaspeţilor şi partenerilor săi:

  • dublă expertiză, atât în calitate de operator hotelier şi francizor (HotelServices), cât și în calitate de proprietar și investitor (HotelInvest),
  • un portofoliu vast de branduri recunoscute internațional, acoperind toate segmentele hoteliere: luxury-upscale prin mărcile Sofitel, Pullman, MGallery, Grand Mercure, The Sebel, midscale prin Novotel, Suite Novotel, Mercure, Mama Shelter, Adagio și economy prin unitățile ibis, ibis Styles, ibis budget, adagio access and hotelF1,
  • piață digitală puternică și un program de loialitate performant, prin Le Club AccorHotels, aproape o jumătate de secol de angajament pentru responsabilitatea corporativă și solidaritate socială, prin programul PLANET 21.

Acțiunile Accor SA sunt listate pe bursa Euronext Paris (Cod ISIN: FR0000120404) și tranzacționate în Statele Unite ale Americii pe piața OTC (Cod: ACRFY).

București, 3 noiembrie 2015 –

Visits: 0

Lasă un răspuns